Skip to content
Första bränslecellsfordonet att nå den nordligaste vätgastankstationen i Europa på egen hand!

Motorjournalisten Christof Johann utforskar i tv-reportaget ”The long way north” möjligheterna att köra den 2500 kilometer långa resan från Köln till Skellefteå i norra Sverige i en Toyota Mirai (WLTP-bränsleförbrukning: kombinerad vätgas 0,89-0,79 kg/100 km; kombinerad energiförbrukning 0 kWh/100 km; kombinerade WLTP-CO2-utsläpp 0 g/km).

Efter ett besök på ett raffinaderi i Wesseling söder om Köln, där omvandlingen till en av de största väteproduktionsanläggningarna i Europa just nu pågår, ger sig experten ut på den långa resan norrut. Via Norra Friesland går rutten till Göteborg och vidare till Skellefteå där Europas största fabrik för elfordonsbatterier byggs just nu och som uteslutande drivs med grön el.

Oazers tankstation, den nordligaste vätgastankstationen i Europa, fick högsta betyg!

– Här har vi en tankstation som verkligen fungerar både snabbt och smidigt i kallt klimat, säger Christof Johann och gör tummen upp.

Long Way North hade premiär lördagen den 16 april 2022 på nyhetskanalen n-tv och i reportaget görs även ett test då Mirai åtföljs av ett batteridrivet elfordon. Detta leder till en direkt jämförelse mellan bränslecell och rena elbilar. Vem klarar bättre av de ogynnsamma förhållandena, vem når målet snabbast?

Fortsättning följer …