Skip to content
Världsunik lösning från Umeå – som kan driva framtidens fordon
Umeåföretaget Oazer utmanar fordonsbranschen – och har patent på en lösning som kan bidra till en hållbar omställning i Sverige. (Foto: Henrik Klingberg)
Umeåföretaget Oazer utmanar fordonsbranschen – och har patent på en lösning som kan bidra till en hållbar omställning i Sverige. (Foto: Henrik Klingberg)

Umeåföretaget Oazer utmanar fordonsbranschen – och har patent på en lösning som kan bidra till en hållbar omställning i Sverige.
– Den här unika lösningen har enorm potential, säger företagets tekniska chef.

De senaste åren har biltillverkare världen över gjort miljardinvesteringar för att utveckla framtidens, klimatvänliga fordon. Vätgasdrivna fordon, som inte släpper ut andra avgaser än rent vatten, är ett exempel.

Entreprenören Boh Westerlund, från Umeå, började intressera sig för vätgasfordon i början av 2000-talet när oljepriserna hade stigit till skyhöga nivåer. Han insåg snabbt att vätgasfordon var framtiden – men problemet var avsaknaden av tankstationer i Sverige.

Utan möjlighet att tanka skulle vätgasbilarna aldrig kunna få ett genomslag i landet. Samtidigt försvårade det kalla klimatet möjligheten till tankstationer, eftersom vätgassystem är känsliga för både extrem kyla och hetta.

– När jag år 2016 grundade företaget Oazer hade jag förhoppningen att lyckas med det ingen annan tidigare hade klarat av: Att bygga en vätgastankstation som klarade av temperaturer under minus 20 grader, säger Boh Westerlund.

Entreprenören Boh Westerlund, från Umeå, började intressera sig för vätgasfordon i början av 2000-talet och insåg snabbt att det var framtiden – men problemet var avsaknaden av tankstationer i Sverige. (Foto: Henrik Klingberg)
Entreprenören Boh Westerlund, från Umeå, började intressera sig för vätgasfordon i början av 2000-talet och insåg snabbt att det var framtiden – men problemet var avsaknaden av tankstationer i Sverige. (Foto: Henrik Klingberg)

Sagt och gjort – tre år senare kunde Oazer, tillsammans med Svevia, inviga den första tankstationen för vätgasfordon i Norrland, i Umeå. I samband med detta kunde Oazer dessutom presentera en världsunik lösning:

– Efter flera års arbete och tester hade vi slutligen lyckats knäcka koden hur en vätgastankstation kan drivas i ett subarktiskt klimat: Det vill säga riktigt kalla dagar, men även varma dagar och dagar med stora temperaturskillnader och väderomslag. Dessutom kan vi tanka snabbt utan enorma kostnader. Denna lösning har vi patent på i dag, säger Boh Westerlund.

Christian Dahlback, CTO vid Oazer, fyller i:

– Oazer har en unik kunskap och erfarenhet kring detta. Vi har nu drivit vår tankstation i Umeå under flera års tid och det är ett bevis på att vi har den erfarenhet och kompetens som krävs.

Christian Dahlback är teknisk chef vid Oazer och tror att vätgasfordon är en viktig pusselbit när det kommer till en hållbar framtid. (Foto: Andreas Gradin)
Christian Dahlback är teknisk chef vid Oazer och tror att vätgasfordon är en viktig pusselbit när det kommer till en hållbar framtid. (Foto: Andreas Gradin)

Vätgasbilar anses av många vara en viktig pusselbit för att nå de högt ställda klimatmålen. Bortsett från att vätgasfordon inte orsakar några utsläpp kan vätgas framställas utan att lämna något klimatavtryck förutsatt att det framställs med hjälp av fossilfria energikällor, såsom sol-, vind- och vattenkraft.

I Sverige har dock vätgasbilarna ännu inte fått något större genombrott och landet har hamnat på efterkälken jämfört med flera länder som Japan, USA, Tyskland, Danmark och Norge när gäller tillgång på vätgas till transporter.

Samtidigt börjar allt fler få upp ögonen för vätgas, enligt Christian Dahlback:

– För tio år sedan var det endast väldigt insatta personer som kände till vätgasfordon – nu har vi kommit till en punkt då gemene man börjar få upp ögonen för detta. Vänder man blicken ut mot Europa syns en ännu större utveckling, säger han.

Det som skiljer en vätgasbil från en renodlad elbil är till stor del batteriet. I en vätgasbil är batteriet betydligt mindre, vilket innebär att det krävs mindre metaller vid batteritillverkningen.

Andra fördelar med vätgasbilar är att fordonets räckvidd inte påverkas negativt av kyla och att det går fort att tanka jämfört med laddningstiden för en elbil. Dessutom lämpar sig vätgas bra för tunga fordon och längre transporter.

– Vätgasfordon har en enorm potential. Den stora fördelen naturligtvis är nollemissionen. Det här kommer definitivt vara en av lösningarna till en hållbar omställning, säger Christian Dahlback.

Roland Skoog äger ett energiföretag och har valt att investera i Oazer. – Jag tycker att vätgas är ett fantastiskt drivmedel, säger han. (Pressbild)
Roland Skoog äger ett energiföretag och har valt att investera i Oazer. – Jag tycker att vätgas är ett fantastiskt drivmedel, säger han. (Pressbild)

Roland Skoog äger energiföretaget Skoogs Bränslen, som distribuerar bränsleprodukter i norra Sverige. Han är en av många som fått upp ögonen för vätgas de senaste åren och valde för en tid sedan att investera i Oazer:

– Med tanke på den bransch Skoogs Bränslen är verksam i måste vi lyfta blicken: Tidsaxeln är oviss – men om 10-25 år kommer nog diesel och bensin vara ett minne blott, säger Roland Skoog och fortsätter:

– Jag började därför titta på olika lösningar och föll sedan snabbt för vätgas eftersom jag tycker att det är ett fantastiskt drivmedel som inte orsakar några utsläpp. Att jag valde att investera i just Oazer beror delvis på att det är lokalt bolag från Norrland, men också på grund av de har kunskapen om att bygga upp vätgastankstationer i vårt norrländska klimat och det blev avgörande för mig.

De närmsta åren förväntas bolaget att lansera 35-40 nya stationer, enligt företagets vice vd, Edith M. Sundqvist.
De närmsta åren förväntas bolaget att lansera 35-40 nya stationer, enligt företagets vice vd, Edith M. Sundqvist.

Sedan starten har Oazer vuxit och expanderat kraftigt. De närmsta åren förväntas bolaget att lansera 35-40 nya stationer, enligt företagets vice vd, Edith M. Sundqvist.

– Medvetenheten kring användningen av vätgas i fordonsbranschen, speciellt gällande tunga transporter och längre sträckor, har ökat. Vi upplever ett väldigt stort intresse för våra produkter och tekniska lösningar, bland annat från kunder i Finland, Norge, Sverige och Polen, säger Edith M. Sundqvist och tillägger:

– Vi är väldigt stolta över att vi har fått möjligheten att kunna arbeta med detta som kan bidra till transporter utan utsläpp och ett mer hållbart samhälle.